Kolumna Igora Vukmirovića: Početak plovidbe globalnim vodama

Kolumna Igora Vukmirovića: Početak plovidbe globalnim vodama

Potaknuti gotovo nemogućim uvjetima poslovanja kakvi vladaju u našem malom poslovnom bazenčiću (da ne upotrijebim teže riječi poput bare ili kaljuže :) ), u Neoinfu smo se nedavno odlučili na globalni iskorak – ponudili smo svoj poslovni softver na globalnom tržištu.

Nimalo lak zadatak za jednu mladu i malu tvrtku, ograničenu resursima i iskustvom, ali prepoznali smo ga kao zanimljiv izazov koji bi uz malo sreće mogao uroditi lijepim plodovima.

Naravno, kao i svaka barka koja se sprema na dalek put, i mi smo se za naš iskorak morali pripremiti. Trebalo bi nanijeti sloj nove boje gdje se na trupu počela pokazivati hrđa, zakrpati smo mreže i napuniti potpalublje zalihama hrane i vode.

Za jednu softversku tvrtku to je prije svega značilo pogledati proizvode (ili poluprozvode) koje smo razvili dosadašnjim poslovanjem i razmisliti koje bi od njih, u cjelini ili u dijelovima mogli ponuditi na globalnom tržištu. Naravno, čiste, uredne i zapakirane, sa svježe dizajniranim web stranicama, prevedene na koji svjetski jezik, sa lakim samostojećim instalacijama, opsežnim uputama za rad, on-line demonstracijskim verzijama, probnim verzijama koje si klijenti mogu instalirati na računala te, naravno, mogućnosti da kreditnom karticom kupe licencu.

Ni taj prvi dio posla, kojeg smo radili čvrsto privezani za obalu, nije nam se činio lagan i moram priznati da nismo bili ni svjesni izazova koji su tek pred nama. Tek kada smo se na kraju otisnuli na pučinu, zapljusnuli su nas valovi čiju veličinu uopće nismo predvidjeli. No, nako početnog šoka, shvatili smo da se i po njima može ploviti :)

Za početak, velika nam je promjena bila početi u svakodnevnoj poslovnoj komunikaciji susretati se sa ljudima svih mogućih kultura. Naravno, navikli smo se poslovati samo u Hrvatskoj - a i to se više-manje svede na poslovanje u Zagrebu, gdje je koncentrirana većina poslovnih prilika. S obzirom da smo relativno zatvoreno društvo, to u praksi znači susretati se sa ljudima istog ili vrlo sličnog obrazovanja, iz istih krajeva, istog mentaliteta, više-manje istih svjetonazora. Čak i oni među nama koji su živjeli, školovali se ili poslovali sa iznozemstvom opet su većinom bili izloženi istoj zapadnoj civlizaciji, domantno kršćanskom protestantizmu.

S druge strane, globalno poslovanje znači susretanje sa ljudima svih religija, svih kultura sa svih krajeva svijeta – Egipat, Kenija, Indija, Pakistan, Indonezija. U razgovoru ili pisanoj komunikaciji morate biti jako oprezni ne samo kako ne bi učinili krivi korak već i kako biste uopće razumjeli što osoba s druge strane želi reći. Tko je imao prilike, zna da razumjeti kenijsku verziju engleskog jezika preko loše Skype veze nije nimalo lako! Isto tako morate biti jako pažljivi sa frazama koje koristite. Uobičajene fraze za opuštanje atmosfere ili naglašavanje nekih stavova često neće upaliti – osoba s druge strane ih jednostavno neće shvatiti. Ili još gore – ostat će uvrijeđena. Da ne spominjem da se ponekad rečenica mora doslovno pet puta ponoviti da bi bila shvaćena.

A i sam poslovni softver donosi svoje pikanterije. Sigurno mislite da je postupak za obračun plaće u Hrvatskoj najkompliciraniji na svijetu? Nije to ništa dok ne morate znati koje su razlike u obračunu plaće između indijskih saveznih država.

Naravno, kao posljedica globalne razasutosti, na jednu stvar smo odmah morali zaboraviti – uređeno radno vrijeme. Lagano je kada imate jednog poslovnog partnera na drugom kraju svijeta – u Americi, Švicarskoj ili Londonu – pa znate točno kada vam se preklapa radno vrijeme. No kada ih imate posvuda – nikad ne znate hoće li slijedeći poziv morati biti u sedam ujutro ili sedam navečer – i tako svaki dan!

Inače, najvažniji je savjet – zaboravite na pretpostavke! Inače smo bili navikli pretpostaviti koje znanje možemo očekivati od sugovornika u ovisnosti o tome na kojoj je funkciji. No, kada se počnete susretati sa poljoprivrednicima koji su odgovorni za uvođenje novog softvera u poduzeće u kojem su tek počeli raditi i koji vas pitaju „Koja je razlika između Microsoft SQL servera u Oracle-a?“ shvatite da sa svima morate početi od nule. Osobito kada morate navesti tu osobu da instalira vaš softver na postojeći MSSQL server. Remote desktop? Nikad čuli. Odlazak na lice mjesta baš i nije opcija jer bi avionska karta koštala više od cijene licence.

No, nemojte iz svega ovoga misliti da je poslovati globalno loša stvar. Jedan jedini detalj čini sve ove poteškoće vrijednima: more od sedam milijardi potencijalnih klijenata koje oplahuje vašu malu barku – a vi samo morate baciti mrežu!

Igor Vukmirović mladi je direktor i osnivač zagrebačke tvrtke Neoinfo i kolumnist rep.hr-a, koji jednom mjesečno piše o temama s kojima se susreće kao IT poduzetnik.

- - - IZDVOJITE MINUTU I PODRŽITE REP.HR - - -

Ako redovito posjećujete rep.hr, vjerojatno ste svjesni da objavljujemo niz članaka koji sadrže zanimljive i društveno korisne informacije. Nastojimo ukazati na nepravilnosti i prevare, promovirati uspjehe informatičara na natjecanjima, predstaviti nove projekte i inicijative i pružiti niz drugih informacija. Iako portal ima određene marketinško-prodajne aktivnosti, proizvodnja takvog sadržaja košta i - kao i drugim medijima - dodatni izvor prihoda pomogao bi u daljnjem rastu i razvoju. Brojni portali uveli su proteklih mjeseci zaključavanje članaka i pretplatu, a mi smo se odlučili za opciju dobrovoljnih priloga za koje se izdaju računi.

Podržati nas možete već s pet kuna, na što trebate potrošiti manje od minute. Dovoljno je izabrati sličicu s jednim od ponuđenih iznosa, a nakon toga u novom prozoru izabrati način plaćanja. Radi jednostavnosti i brzine plaćanja, podržane su mobilne aplikacije KEKS Pay, Aircash i Settle te kriptovalute. Uplata se realizira putem partnerske tvrtke Neoinfo i sustava mobilepaymentsgateway.com Sustav za plaćanja je trenutnu u testnoj fazi te se ispričavamo ako u početku bude nekih nesavršenosti. Ako uočite nekakav nedostatak ili vas zanima više informacija o sustavu možete nas kontaktirati na info@rep.hr

Izaberite iznos podrške: