Kako Gemius mjeri posjećenost web stranica?

Kako Gemius mjeri posjećenost web stranica?

Koje su osnove Gemiusovog načina mjerenja posjećenosti hrvatskih web portala objasnio je za rep.hr Ivan Gadanac iz tvrtke Valicon koja u Hrvatskoj provodi Gemius istraživanje. 

Gemius istraživanje u Hrvatskoj je prisutno od2006. godine, a do danas je zauzelo poziciju najrelevantnijeg servisa te vrste na koje su priključeni gotovo svi značajni portali, osim onih komercijalnih tvrtki kojima pristuo nije ni dozvoljen.

„Što vrijedi na drugim tržištima, u Hrvatskoj ne vrijedi“, rekao nam je Gadanac priznajući kako im prve dvije godine nije bilo nimalo lako. U međuvremenu je Gemius počelo koristiti 6-7 agencija (AdLINK, Httpool, McCann Erickson, Gingernet, Inventa, Unex-MPG i Promedia Public) i neki vodeći portali koji zahvaljujući podacima koje pokazuje plaćena verzija osim brojnih korisnih pokazatelja o svojim portalima vide i one konkurentskih siteova. Iznos pretplate na Gemius varira ovisno o posjećenosti portala koji naručuje podatke, tako da su oni dostupni i manjim portalima.

„Na raspolaganju su im podaci o posjećenosti, publici, navikama korištenja, područjima interesa kao i sociodemografski podaci“, pojasnio nam je Gadanac ističući kako neki veliki portali sad koriste sve te usluge i za svoje podsekcije.

Istaknuo je i kako tržište nije dovoljno razvijeno, pa većina oglašivača gleda top 10 portala umjesto da proučavaju gdje se nalazi njihova ciljana skupina. Zbog tog razloga, Gemius povremeno provodi edukacije, a jednu planira održati i u lipnju.

Kako Gemius mjeri posjećenost

Što se posjećenosti tiče, Gemius provodi tri mjerenja: tehničko mjerenje sustavom Gemius Traffic, web pop-up anketiranje i off line ankete.

Tehničkim mjerenjem prikupljaju se tehnički podaci koji se baziraju na cookiejima za određenu stranicu, na način sličan onome koji koristi Google Analytics. Pri korištenju cookieja, javlja se problem kad se iz njihovog broja treba iščitati broj posjetitelja, jer jedan cookie ne predstavlja uvijek točno jednog posjetitelja s obzirom da dio korisnika briše cookieje, neki koriste više browsera, a tu je i činjenica da neki ljudi imaju računalo i na poslu i kod kuće ili više računala što ponovno komplicira izračunavanje točnog broja posjetitelja.

Gemius se protiv ovih problema bori vlastitim algoritmom koji izračunava pravi broj posjetitelja i koji je ponekad znao biti meta kritika, jer su rezultati Gemiusa uvijek manji od onih koje pružaju drugi bitniji servisi. Gadanac nam za potrebe članka nije u potpunosti objasnio algoritam koji  broj cookieja pretvara u broj posjetitelja, ali nam je na nekim primjerima pojasnio njegov smisao.

Konkretno, nakon selekcije posjetitelja koji dolaze iz Hrvatske (što se zna na osnovu njihovih IP-ova), slijedi sortiranje cookieja prema njihovom trajanju. Za one koji traju preko 30 dana jasno je da predstavljaju jednog posjetitelja, dok se za one koji traju kraće algoritmom pokušava ustanoviti kada se radi o jedinstvenom cookieju, a kada ga treba spariti s nekim drugima jer predstavljaju istu osobu. Do te informacije dolazi se korištenjem raznih podataka kao što su oni o rezolucijama monitora koje korisnici koriste, operativnim sustavima, web browserima, istom jeziku i slično.

Drugi sustav mjerenja su web pop-up ankete koje se pojavljuju određenom broju korisnika i koje osiguravaju statističke podatke iz kojih se stvara socio-demografska slika posjetitelja sitea (a vjerojatno i drugi podaci poput toga pristupaju li korisnici Internetu s više lokacija ili samo s jedne, op.a.)

Treći sustav off line anketa služi kako bi se izračunala Internet penetracija u Hrvatskoj, koja prema podacima za veljaču iznosi 47,9 posto.

Gadanca smo upitali i kako komentira glasine o namještanju rezultata na Gemiusu, na što je on komentirao kako je takvih mišljenja znalo biti i među nekim klijentima koje se onda razuvjeravalo slanjem podataka iz Poljske (gdje je središnjica Gemiusa). Prisjetio se i slučaja portala Naslov.hr koji je svojevremeno nevjerojatnom brzinom izbio u top 10 portala na Gemiusu korištenjem SEO-a na upitan način. Naslov je nakon kratkog vremena počeo gubiti poziciju (vjerojatno zbog neke akcije Googlea, koji mu je i dovodio posjetitelje, op.a.) pa su nakon nekog vremena osnivači Naslov.hr-a sami zatražili micanje s Gemiusa.