IAB-ovo istraživanje posvađalo oglašivačke mreže

IAB-ovo istraživanje posvađalo oglašivačke mreže

IAB-ovo i Gemiusovo istraživanje Internet tržišta srednje i istočne Europe "Do you CEE?" u nizu zanimljivih podataka donijelo je i popis oglašivačkih mreža koji je zbog nepotpunosti izazvao negativne reakcije nekih sudionika Internet tržišta.

Na čudan kriterij izbora upozorio je na Linkedin grupi New order direktor Europa digitala Petar Pavić koji se zapitao zašto na popisu na kojem su E-Target, Xclaim i AdNet nema mreže poput Goldbacha i optužio sastavljača da promiče svoje interese.


(Tablica iz istraživanja navodi samo tri oglašivačke mreže: E-Target, Xclaim i AdNet)

Prema našim prvim informacijama sastavljač liste je Jan Jilek (koji je povezan s IAB-om ali i s Xclaimom i AdNetom u kojima je suvlasnik) koji je u prvom telefonskom razgovoru za rep.hr potvrdio da stoji iza liste, ali je u drugom razgovoru nakon provjere svojih mailova rekao kako on ipak nije sastavljao taj dio izvješća, te je odgovornost za sastavljanje liste preuzeo regionalni direktor Gemiusa Vibor Kalogjera.

Jan Jilek, AdNet
U cijeloj priči pitanje je što je oglasna mreža. Moje mišljenje je da je oglasna mreža mreža medija koji se prodaju iz jednog centralnog mjesta, dok je mišljenje nekih drugih kako ona istovremeno može biti i agencija. Tijekom 2011. godine potrudit ćemo se definirati klasifikaciju putem koje ćemo točnije definirati koja sve poduzeća spadaju u mreže.

Vibor Kalogjera, Gemius

Veliki dio tržišta, ponajviše agencija te udruga publishera IAB smatraju da su se u vremenu pisanja reporta i Httpool i Goldbach (tada AdLink) više predstavljale kao agencije nego kao mreže. U nekim državama u tom reportu navedene firme su uključene, ali po mom mišljenju to je zato jer ih tamošnje tržište prihvaća kao mreže, zato jer su tamo bile mreže od početka ili su završile proces prelaska iz agencije u mreže.

Hrabren Suknaić, Goldbach Audience
U navedenom izvješću je očito došlo do pogreške te Goldbach nije uvršten na popis mreža u Hrvatskoj. S obzirom na to da je Goldbachova display mreža u Hrvatskoj (uz Google-ovu) daleko najveća i tržišno najznačajnija, to jest malo čudno, ali vjerujem da će biti ispravljeno već u slijedećem izdanju CEE izvješća, a u cilju objektivnog informiranja o stanju hrvatskog internet tržišta.


Što sve donosi samo izvješće?


Samo "Do you CEE?" izvješće obuhvaća pregled stanja na tržištu Interneta 15 država srednje i istočne Europe u 2010. godini, odnosno područja s 300 milijuna stanovnika i velikim potencijalom rasta. Potpisuje ga IAB Europe koji ga je napravio u suradnji s Gemiusom, a broji preko 260 stranica na kojima su predstavljena tržišta Bjelorusije, Bugarske, Hrvatske, Češke, Estonije, Mađarske, Latvije, Litve, Poljske, Rumunjske, Rusije, Slovačke, Slovenije, Turske i Ukrajine.

Hrvatska je prema predstavljenim podacima na 11. mjestu po apsolutnom broju Internet korisnika,
njihov rast u od siječnja 2009. do siječnja 2010. godine najmanji je iznosi samo dva posto (1,63 na 1,66 milijuna).

Gledano po postotku Internet korisnika, Hrvatska je na 10. mjestu, dok je po broadbandu na devetom mjestu, što je u rangu najlošijih država zapadne Europe poput Italije.

Po novcu uloženom u online oglašavanje u 2009. godini nalazi se na devetom mjestu. odnosno sedmom ako se gleda o iznosu po korisniku.

Izvješće donosi i pregled vodećih portala po raznim kriterijima među kojima je posebno zanimljiva donja tablica sa stranicama koje imaju najveći prosjek vremena koji korisnici provedu na njima na mjesečnoj razini.



Od domaćih društvenih mreža nabrojena je samo Tulumarka, od najjačih malih oglasnika Njuškalo.hr, Oglasnik.hr i Auti.hr, a od najjačih financijskih stranica Poslovni.hr, Limun.hr i Business.hr

IAB-ovo istraživanje može se preuzeti ovdje (PDF, 14MB) nakon ispunjavanja upitnika.