Okrugli stol uputio FER-ovce u užitke i probleme poduzetništva

Okrugli stol uputio FER-ovce u užitke i probleme poduzetništva

Okrugli stol u organizaciji rep.hr-a prezentirao je jučer studentima FER-a nekoliko poduzetničkih priča iz kojih su mogli saznati više o pokretanju tvrtke u Hrvatskoj.  

Uz moderatora Bojana Bajgorića Šantića, svoje priče na ovom događaju koji je organiziran u sklopu KSET-ovog JobFaira ispričali su direktor Infinuma Tomislav Car, direktor iStudija Tomislav Grubišić, direktor Binarie Tomislav Pokrajčić i direktor Male radionice Interneta Alexander Štrbac.

Lakše je ići s  partnerom

Njihovo iskustvo studentima je pokazalo kako je pokretanje tvrtke ipak lakše kad se u taj posao ne ide samostalno nego s prijateljem odnosno partnerom, što u pravilu jamči i brz rast na početku poslovanja. U posao s partnerom su krenuli svi osim Pokrajčića, iz jednostavnog razloga što on u vrijeme osnivanja nije mogao pronaći zainteresiranog kolegu.

Pokazalo se i da priča Tomislava Cara iz Infinuma koji je s kolegom tvrtku osnovao još u vrijeme fakulteta nakon što su zaradili 30.000 kuna prodajom svog rješenja u Maleziji ipak odudara od prosjeka - drugi sudionici okruglog stola prethodno su stekli iskustvo u manjim i većim tvrtkama, no općeniti je zaključak kako ne treba čekati previše, jer obaveze poput djece i kredita kasnije ljude onemogućuju u riziku i skromnim uvjetima kakve poduzetnici obično imaju u prvoj godini poslovanja.

Investitori ulažu u tvrtke koje nude skalabilnost

Kad je u pitanju financiranje, čini se da su poslovni anđeli i fondovi rizičnog kapitala svima bili potpuna nepoznanica u vrijeme kad su osnivali svoje tvrtke, no kako je i sam Tomislav Car pojasnio - takvi investitori u pravilu traže tvrtke koje imaju skalabilan proizvod, dok svi oni teže tome, ali su za sada još tvrtke koje rade softver po narudžbi za koje je karakteristično da paralelno s prihodima rastu i troškovi. (Više o smjeru produktizacije svojevremeno je na svom blogu pisao David Jakelić iz splitske tvrtke Swing software op.a.)

Za naplatu je važno biti dosadan

Svoja iskustva Car je ispričao i u području naplate za koju je rekao kako uopće ne zna kako bi je preveo na engleski jezik, a Pokrajčić je naveo kako je za naplatu koja ne funkcionira ključno biti dosadan jer je velika šansa da je dužnik rješava prema prioritetima, a oni se često temelje na tome da kasnije plaća onome tko ga ne gnjavi. "Ne treba vam biti neugodno nazivati svaki dan" - konačni je zaključak.

Zanimljiva je bila i priča o iStudiju čiji osnivači u početku nisu bili ime u svom poslu, niti su imali iskustva jer ga u to vrijeme u vođenju Facebook stranica nitko nije ni imao, no tako su prezentirani zahvaljujući svom prvom klijentu, pa su to s vremenom doista i poslali. Grubišić je naveo i neke njihove zablude poput one o tome da će sami moći voditi niz stranica, no pokazalo se kako to nije bilo moguće bez zapošljavanja novih ljudi. Kad je to u pitanju, on redovito pazi kako programeri ne bi obavljali posao koji ne spada u opis njihovog radnog mjesta. "Ako im dam da rade takve stvari, otići će za tri mjeseca" rekao je Grubišić i otkrio kako direktora često spada i obavljanje raznih sporednih poslova, za koje ipak pokušava angažirati nekoga izvana kad god je moguće kako bi imao vremena za bavljenje svojim poslom.

Stol je kroz dva sata trajanja dotaknuo i brojne druge teme poput izbora između obrta i tvrtke, jednostavnosti dobivanja traženog imena tvrtke na trgovačkom sudu i .hr ili .com domene - koja je puno bolji izbor za sve koje zanima izlazak na globalno tržište, načina na koji se na isto izlazi i slično, dužine radnog vremena poduzetnika i gubitka fokusa s programiranja, te odgovorio i na brojna druga pitanja studenata.


(Foto - s lijeva na desno: Tomislav Car, Tomislav Pokrajčić, Bojan Bajgorić Šantić, Tomislav Grubišić i Alexander Štrbac)