Joel Spolsky: Kako natjerati poslodavca da pročita Vašu prijavu

Joel Spolsky: Kako natjerati poslodavca da pročita Vašu prijavu

Joel Spolsky vlasnik je njujorške softverske agencije i jedan od najpoznatijih programera blogera. Uz njegovu dozvolu na rep.hr-u ćemo objaviti birane članke ovog duhovitog stručnjaka. Prvi članak govori o dobroj prijavi za posao. 

Prolazio sam kroz hrpu aplikacija za ljetne poslove u mojoj tvrtki Fog Creek Software i - ne znam kako ovo reći - ali neke su doista loše. To ne znači da su prijavljeni glupi ili nedovoljno kvalificirani, iako bi mogli biti. Nikad neću ni saznati jer imam dosta odličnih prijava za dvije otvorene pozicije, pa nema smisla intervjuirati ljude koji se nisu potrudili ni ispravno napisati ime moje tvrtke.

Evo stoga nekoliko savjeta, koji će dobro doći ukoliko šaljete prijave.

- Prijava je put do sljedeće faze - intervjua. Tvrtke često dobiju hrpu prijava za svaku poziciju ... mi dobijemo između 100 i 200 po radnom mjestu. Ne postoji način da se intervjuira toliko ljudi, pa se jedina nada za dolazak na intervju krije u selekciji ljudi kroz njihove prijave. Na prijavu ne treba misliti kao na način za dolaženje do posla, već kao način koji će HR menadžeru dati izgovor da ne klikne na DELETE. Tehnički gledano, prijava mora biti savršena da bi preživila.

- Ukoliko nemate potrebne kvalifikacije, ne prijavljute se. Kada piše da se radi o poslu preko ljeta, ne tražite stalni posao. Nećete ga dobiti i to će biti gubitak vašeg vremena. (To neće biti zapreka protiv Vas u budućnosti, jer ćemo prijavu izbrisati tako brzo da Vas se nećemo sjećati kad dobijemo Vašu novu prijavu za radno mjesto s punim radnim vremenom kad ga budemo nudili.

- OK, ovo me stvarno muči. Naučite gdje idu razmaci u odnosu na interpznkciju. Kad god imate zarez, razmak je točno jedan i to nakon njega a ne prije. Hvala.

- Ranije su se prijave slale u mailu te su uključivale pismo na vrhu koje je objašnjavalo zašto se prijava šalje. Sad kad se koristi email, nema potrebe za slanje priloženog pisma kao attachementa uz natpis priloženo pismo na dnu maila- To je prilično besmisleno.

- Još gluplje je priložiti dva velika dokumenta u Wordu bez teksta u mailu. Ovo nekad ne prođe ni spam filtere, pa ovakve prijave niti ne vidim.

- Molim Vas da ne šaljete pisma koja ste kopirali iz knjige. Ako napišete kako "Razumijete da pozicija zahtijeva kandidata koji je timski igrač fokusiran na detalje, dobro radi pod pritiskom i lako se sporazumijeva s ljudima u različitim odjelima tvrtke" u najboljem slučaju ljudi će misliti da ste preserator a u najgorem da niste rođeni s dijelom mozga koji vam omogućuje da sami formirate svoje misli i ideje.

- Osobna zamjenica 'ja' na engleskom se piše velikim slovom I. Sve rečenice završavaju točkom. Ako to nije tako u pismu, neću ni gledati ostatak prijave.

- Anonimni mail accountovi ne ostavljaju dobru poruku. Ne vode nužno do diskvalifikacije s obzirom da ih veliki broj ljudi koristi, ali faca2008@hotmail.com ne ostavlja isti dojam kao i nekifakultet.hr Koliko ia smisla na kraju dobiti poruku o pozivu na korištenje Yahoo-a? Želite li oglašavati Yahoo koji je jedan od konkurenata Fog Creeku kad se prijavljujete za posao u toj tvrtki?

- U državama engleskog govornog područja nije pristojno započeti pismo gospodinu Joelu Spolskyom sa "Dear Spolsky". "Dear Mr. Spolsky" ili "Dear sir" ili čak "Hi Joel!" ali "Dear Spolsky podsječa na neki spam mail o fondovima koji žele saznati broj mog bankovnog računa.

- Nemojte mi istaknuti neki od uvjeta za poziciju i onda reći kako je ne želite slijediti. Npr, jedan od uvjeta za ljetnu praksu je dolazak na intervju u New York, a Vi napišete kako ste zainteresirani ali planirate ostati u Texasu. OK, lijepo, ostanite. Također, ako je odlično znanje engleskog jezika u govoru i pismu uvjet i to prvi, onda barem provjerite ima li pismo prijave očitih gramatičkih grešaka. Kao što sam rekao, nemojte mi dati izgovor da bacim prijavu u smeće.

Ne znam zašto to moram isticati kad je to vjerojatno napisano u svakoj "kako slati prijave" knjizi na planetu i to u poglavlju jedan, ali i dalje dobijam dosta prijava koje pokazuju manjak želje da se dođe do intervjua za posao.

A sad ću pokušati biti manje negativan i dati nekoliko konstruktivnih savjeta.

- Pročitajte sve što ste napisali u prijavi stotinu puta i dajte još jednoj osobi da to pročita stotinu puta. Nekome tko je imao doista dobre ocjene iz engleskog.

- Napišite osobno pismo prijave koje je prilagođeno poslu na koji se javljate. Zvučite ljudski. Ideja je da Vas ljudi zamisle kao ljudsko biće.

- Proučite upute o tome kako se prijaviti. One su tamo iz nekog razloga. Na primjer, naš web site FogCreek traži da se prijava pošalje na mail jobs@fogcreek.comm a životopise dobrih kandidata potom kopiramo u poseban dirketorij. Ako iz nekog razloga mislite kako će se vaša molba isticati ako je isprintate i pošaljete običnom poštom, smanjite ushićenje. Kako bismo papirnu molbu spremili u direktorij potrebno ju je skenirati, a skener je jako blizu rezača za papir u našem uredu. Rezač je i lakši za korištenje.

- Ne prijavljujte se na previše poslova. Mislim da čak ni ne postoji razlog zbog kojeg bi se netko prijavio na više od 3-4 posla istovremeno. Spam prijave ili bilo koji znak da se prijavljujete na 100 poslova samo Vas u očima poslodavca čine nekvalificiranim očajnikom. Želite izgledati kao da ste dovoljno dobri da bi imali jake zahtjeve. Vi birate gdje ćete raditi, jer ste dovoljno pametni da imate pravo izbora, pa je dovoljno prijaviti se na jedan ili dva posla. Personalizirano pismo prijave pokazuje da razumijete što tvrtka radi pokazuje da ste dovoljno pažljivi da zaslužujete šansu.

Dio nabrojenog zvuči površno. Doista, ono što mi tražimo kad gledamo prijave jer netko strastven i uspješan u onome što radi. Volimo ljude koji imaju strast za softverom. Ako ste kao tinejdžer pisali softversku aplikaciju, to je kao da ste se kvalificirali za upis na MIT. To je vaša životna priča i do trenutka kad se prijavljujete na posao prekasno ju je promijeniti.

Bih li odbio nekoga samo zato jer ne razumije odnos između razmaka i zareza? Ne nužno. Ali kad trebam izabrati dvojicu od 300 prijavljenih, prijave dijelim u tri hrpe: Dobri, ok i loši. Nakon mene iste prijave na tri hrpe dijeli i Michael. Uvijek ima dovoljno ljudi koje obojica stavimo u 'dobru' skupinu i to su oni ljudi koji imaju šansu. U principu bismo u nedostatku ljudi koje smo obojica ocijenili dobrim uzeli i one iz kombinacije dobri/ok, ali to se u praksi još nije trebalo dogoditi. Iako bih jako volio razmotriti svačije sposobnosti umjesto svačijih životopisa, to jednostavno nije realno i nema razloga zbog kojeg osoba s diplomom ne bi mogla ovo učiniti kako treba,

Najbolji način da netko detaljno pogleda Vaš životopis je u ljudskom pristupu umjesto u listi poslova i programskih jezika. Ispričajte mi malu priču. "Zadnja tri tjedna sam tražio posao u pravoj softverskoj tvrtki, ali sam našao samo web dizajn shopove koji traže robove". Ili "Odvukli smo sina iz srednje škole i dovukli ga u Virginiju. Ne mislimo se seliti dok je u srednjoj školi, makar morao raditi na Radio Shacku ili pozdravljati ljude na ulasku u Wal Mart. (Ovo su lagano izmjenjeni pravi citati iz prijava za posao)

Ova dva primjera su odlična. Znate zašto? Jer ih ne mogu pročitati i pri tome ne doživljavati autore kao ljudska bića. A dinamika se mijenja. Sviđate mi se. Stalo mi je do vas. Sviđa mi se činjenica da želite raditi u pravoj softverskoj tvrtki. Ja sam to toliko htio da sam pokrenuo jednu. Sviđa mi se i to što vam je više stalo do sina nego do karijere.

Ne mogu biti jednako oduševljen c/C++/Perl/ASP-om.

Možda nećete biti dovoljno kvalificirani za posao, ali će mi biti puno teže baciti Vašu prijavu.

(Originalni članak na engleskom jeziku možete pronaći ovdje )

- - - IZDVOJITE MINUTU I PODRŽITE REP.HR - - -

Ako redovito posjećujete rep.hr, vjerojatno ste svjesni da objavljujemo niz članaka koji sadrže zanimljive i društveno korisne informacije. Nastojimo ukazati na nepravilnosti i prevare, promovirati uspjehe informatičara na natjecanjima, predstaviti nove projekte i inicijative i pružiti niz drugih informacija. Iako portal ima određene marketinško-prodajne aktivnosti, proizvodnja takvog sadržaja košta i - kao i drugim medijima - dodatni izvor prihoda pomogao bi u daljnjem rastu i razvoju. Brojni portali uveli su proteklih mjeseci zaključavanje članaka i pretplatu, a mi smo se odlučili za opciju dobrovoljnih priloga za koje se izdaju računi.

Podržati nas možete već s pet kuna, na što trebate potrošiti manje od minute. Dovoljno je izabrati sličicu s jednim od ponuđenih iznosa, a nakon toga u novom prozoru izabrati način plaćanja. Radi jednostavnosti i brzine plaćanja, podržane su mobilne aplikacije KEKS Pay, Aircash i Settle te kriptovalute. Uplata se realizira putem partnerske tvrtke Neoinfo i sustava mobilepaymentsgateway.com Sustav za plaćanja je trenutnu u testnoj fazi te se ispričavamo ako u početku bude nekih nesavršenosti. Ako uočite nekakav nedostatak ili vas zanima više informacija o sustavu možete nas kontaktirati na info@rep.hr

Izaberite iznos podrške: