Vrijedi li Rimac doista više od Zabe i HT-a zajedno?

Vrijedi li Rimac doista više od Zabe i HT-a zajedno?

Informacija kako bi Rimac automobili sljedeće godine mogli ići u IPO uz valuaciju od pet milijardi eura jučer je bila vijest dana.

Riječ je o iznosu koji bi je napravio najbogatijom tvrtkom u Hrvatskoj općenito. Pet milijardi eura je 37,5 milijardi kuna, a za usporedbu, vrijednost tržišne kapitalizacije Ine trenutno je 32,4 milijarde kuna, HT-a 18,57 milijardi kuna, a Zagrebačke banke 15,15 milijardi kuna.

Koliko se može vidjeti iz objave njemačkog Manager Magazina koji je najavio IPO ne navodeći izvore informacija, pet milijardi eura je procjena u slučaju da Rimac posjeduje i 55 posto Bugattija. Budućnost te čuvene tvrtke poznate po vrhunskim automobilima trenutno je upitna, a scenarij koji se spominje još od prošle godine predviđa njezinu prodaju Rimcu i Porscheu. Rimac automobili dobili bi vlasništvo nad 55 posto Bugattija, a Porsche ostatak te bi na osnovu toga povećao udio koji trenutno ima u Rimcu.

S obzirom da su o Rimac automobilima u javnosti često govorili Saša Cvetojević koji je obično imao pohvale na račun tvrtke i Lucijan Carić koji je često imao kritike, rep.hr njima dvojici postavio je pitanje o tome koliko je navedeni iznos realan.

Saša Cvetojević: "Ovisi kako bude strukturiran IPO, ali načelno da. Ta valuacija se može činiti prenapuhana kao i kod nekih drugih tehnoloških kompanija danas, ali danas je takvo vrijeme. Uostalom, da je Rimac u SAD-u, uopće ne bi zvučala prenapuhano.

Znao sam da je Rimac prešao valuaciju od milijarde, ali to nije nešto što ja mislim, nego nešto što je potvrđeno dosadašnjim ulaganjima.
A što se pet milijardi eura tiče, to će biti ili neće biti potvrđeno kad izađu na burzu. Ako investicijski bankar misli da je to realan iznos, tko smo mi da kažemo da ne vrijedi toliko.

Naravno, to su tek najave na osnovu jednog članka, i koliko znam - nisu službeno potvrđene i ne znači da sutra neće biti drugačije.

Načelno vjerujem da je moguće, očekivao sam dvije do tri milijarde, ali ima tu "vau" elemenata - npr. samo Bugattijevo ime.

Plan da se to stigne već sljedeće godine je jako optimističan, jer za IPO treba puno pripreme. Kritičniji sam oko toga da će se stići u tom roku."


Lucijan Carić: "Relativno mi je teško komentirati akviziciju Rimac-Bugatti, jer kritika koju sam iznio nije bila vezana uz kvalitetu ili postojanje proizvoda, njegove performanse, čak ni uz poslovni model, profitabilnost, uspješnost i sl. Govorio sam prvenstveno o pričanju bajki i integritetu, jer su serijski davane znanstveno-fantastične izjave za koje se kasnije opetovano pokazalo da ne stoje i nisu ni blizu istini.

Po mom viđenju Rimac i Bugatti su dva svijeta koja zapravo nemaju dodirnih točaka. Osim toga Bugatti je, prema dostupnim podacima, veliki gubitaš, a Rimac je startup koji do sada nije primio investicija u iznosu financijske rupe koju je Bugatti navodno uspio napraviti. Čak i iskazana dobit Rimca za 2019. nestala bi bez državnih sredstava koje je tvrtka primila.

U današnjem svijetu vrijednost firmi, kao i raznih elektroničkih „dobara“, postala je emocionalna kategorija. Zapravo je oduvijek bila, ali mislim da ne u tolikoj mjeri i širini kao danas. Da li je takav sustav održiv, i koliko je održiv, ne znam. U tom sustavu svejedno je da li firma vrijedi 5, 50 ili 500 milijardi eura ili dolara – sve dok postoje oni koji su po takvim cijenama spremni kupovati njene dionice.

Za sada informacija o akviziciji i izlasku na burzu nije potvrđena, ali nije ni demantirana. No, ako se IPO Rimca ipak dogodi, to je velika prilika svima koji su me pljuvali da svojim novcem stanu iza svojih riječi – i da budu bar jednako velikodušni kao što su bili u pljuvačini koju su mi uputili."


Opširni članak Manager Magazina o Rimcu, Porscheu i Bugattiju sadrži i druge zanimljivosti. Primjerice - možda i po prvi put, u njemu  je javno otkriveno što je presudilo kod Porscheove odluke da investira u Rimac automobile.

Kako članak navodi, Porsche je Rimcu dao test tražeći od njega da na neki način poboljša plug-in hybrid verziju Panamere, a kao rezultat je dobio dvostruko veći doseg baterije koja nije zauzimala više prostora i koja nije imala veću težinu. Rimac je kasnije pomogao Porscheu i s Taycanom promijenivši voltažu u automobilu na 800 volti, što su u Porscheu prije toga smatrali preopasnim.

Prema tom članku, prvi Bugatti napravljen nakon vjerojatne akvizicije od strane Rimca bio bi plug-in hybrid. Porscheova želja je odmah ići na potpuno električan automobil, ali se Mate Rimac ne slaže s njima. Hibrid bi bio poveznica između nove i stare tehnologije.

Reuters pak navodi kako ni Porsche ni Rimac automobili nisu potvrdili navedenu priču. Iz Rimca su samo kratko rekli da trenutno još razmatraju razne opcije, ali još nije odlučeno u kojem smjeru će tvrtka ići.